Ihmisen silmälasit heijastavat hänen luonnettaan
Silmälasien valinta perustuu muuhunkin kuin vain muodollisiin kriteereihin – kyse on myös ihmistyypistä
Ne eivät ole vain näkemisen apuväline, vaan myös tyylikäs keino korostaa ulkonäköä. Silmälasien avulla voit ilmaista persoonallisuuttasi ja korostaa tyyliäsi. Mutta mitä silmälasit kertovat ihmistyypistä? Ajattelimme tutkia tätä kysymystä syvällisemmin, koska se on tärkeä arvio niin optikoille kuin kuluttajillekin, kun on kyse täydellisten silmälasien valinnasta.
Kasvojen muoto on tärkeä tekijä oikeiden silmälasikehysten valinnassa, mutta on myös muita tekijöitä, jotka on otettava huomioon. Kokenut optikko tunnistaa nopeasti, millaiset silmälasikehykset sopivat potilaan olemukseen ja kasvojen muotoon. Tämä johtuu siitä, että optikot tunnistavat kaksi perustavaa ihmistyyppiä: ensinnäkin tyyppi, joka haluaa "olemattomat silmälasit" – siis silmälasikehykset, jotka sulautuvat mahdollisimman harmonisesti kasvoihin ja ovat suurelta osin huomaamattomat. Toisen tyyppiset silmälasien käyttäjät ovat enemmän motivoituneita muodin keinoihin ja näkevät silmälasinsa muodikkaan olemuksen tehosteena. Ovatko nämä todellakin ainoat kaksi "luokkaa"? Tutkimme asiaa yksityiskohtaisesti ja saimme mielenkiintoisia tuloksia. Silmälasien käyttäjät jakautuvat periaatteessa kolmeen erilliseen ryhmään.
Muodikkaat silmälasityypit
The Style Star (tyylitähti)
Muoti on hauskaa – sen avulla voit ilmaista tyyliäsi. Tähän kohderyhmään kuuluvilla ihmisillä on usein useammat kuin yhdet silmälasit. Tälle tyypille mikään ei voi koskaan olla tarpeeksi ylellistä tai trendikästä. Aina uusimmat mallit ja mieluiten värisävytetyt silmälasilinssit: Mikä tahansa sopii, kunhan tykkäät siitä ja se sopii mielentilaan ja/tai asusteisiin. Luovat, ekstrovertit tyypit pitävät silmälasejaan koristeena ja persoonallista olemusta täydentävänä tekijänä. Optikoiden tarvitsee vain laittaa pöydälle omaperäisin malli – nämä ajan hengessä elävät tyylitietoiset käyttäjät tekevät valinnan itse. Loppujen lopuksi he ovatkin juuri muodin asiantuntijoita.
The Label Lover (merkkituotteiden ihailija)
Tämä ihmistyyppi arvostaa brändejä ja niiden malleja, ja he valitsevat myös vaatteensa samalla tavalla. Tämän ihmistyypin silmälasivalinnassa vaikuttavat ensisijaisesti merkit. Heidän nenäänsä koristavat vain maailman merkittävimpien suunnittelijoiden silmälasikehykset. Tietysti myös silmälasien tulee olla sopusoinnussa muun tyylin kanssa – ulkoasun tulee olla saumaton. Merkkituotteiden fanit luottavat myös hyviin silmälasilinsseihin. Viime kädessä he tietävät, että laadulla on hintansa, mutta siihen on myös oikeutetut perusteet.
The Expert Imposter (taitava huijari)
Silmälasikehykset muodikkaaksi lisävarusteeksi ihmisille, jotka eivät tarvitse korjausta näkemiseen. Silmälaseja, joilla ei ole korjaavaa vaikutusta, myydään nyt muotiliikkeissä – koristeeksi kasvoille. Nörttilasit, 70-luvun XXL-kokoiset lasit tai John Lennonista muistuttavat lasit ovat kaikki muodin ystävien tapoja ilmaista itseään. He eivät itse asiassa tarvitse apua näkemiseen, mutta haluavat silmälasien avulla korostaa ulkoista olemustaan. Silmälasilinssien valinnassa tarvitaan asiantuntemusta. Suuret kehykset näyttävät kuitenkin todella hyvältä vain ohuilla muovilinsseillä. Se tekee niistä myös paljon mukavammat käyttää. Optikot ovat myös hyviä neuvonantajia linssien värin suhteen.
Käytännölliset silmälasityypit
The Solution-Orientated Type (ratkaisuhakuinen ihmistyyppi)
Tämän ihmistyypin täytyy ensin tottua silmälasien käyttöön. Näöntarkastuksessa selviää, että he tarvitsevat apua näkemiseen – eikä laseilta muuta odotetakaan. Tähän ryhmään lukeutuva henkilö haluaa vain yhden asian: nähdä uudelleen. Optikolta kysytään sitten, mitkä silmälasikehykset ja linssit sopivat tiettyyn tyyppi- ja näköongelmaan. Ensikertalaiselle voi olla apua, kun silmälasikehykset ja -linssit ovat mahdollisimman kevyet ja helposti puhdistettavat – se auttaa ihmistä tottumaan niihin.
The Reserved Type (varautunut ihmistyyppi)
Tarvitsen silmälaseja nähdäkseni – mutta kaikkien ei tarvitse nähdä niitä. Siinä ilmeinen motto tälle silmälasien käyttäjätyypille. He haluavat näkemisen apuvälineensä olevan mahdollisimman huomaamattomat. Tälle ihmistyypille ei kelpaa mikään muu kuin reunuksettomat silmälasit. Heijastavia silmälasilinssejä voidaan käyttää vahvuuden peittämiseen, koska tämän tyyppiset linssit ovat ohuempia kuin saman vahvuiset vakiolinssit. Joten edes vakavan ametropian tapauksessa silmälasisi eivät näytä sananmukaisilta "pullonpoljilta" sivusta katsottuna. Tämän ihmistyypin hienovaraisemmat esimerkkikäyttäjät pysyvät yleensä uskollisina silmälaseilleen vuosikausia – kunnes he jossain vaiheessa korvaavat ne uusilla, jotka näyttävät hämmästyttävän samanlaisilta kuin vanhatkin.
The Connoisseur (asiantuntija)
Vain parasta silmilleni. Se on tämän käyttäjätyypin mielessä päällimmäisenä heidän käydessään optikolla – he ymmärtävät, kuinka tärkeää optimaalinen korjaus on näöntarkkuudelle. He tuntevat termit, kuten kaksiteholasit, moniteholinssit ja heijastamattomat pinnoitteet. Silmälasilinssejä valitessaan laatuohjautuvat kuluttajat kiinnittävät vähemmän huomiota hintaan ja keskittyvät enemmän siihen, miten uudet silmälasit vastaisivat parhaiten heidän erityistarpeitaan. Kehysten tulee myös täyttää heidän laatuvaatimuksensa, ja ne voivat siksi olla sekä ajattomat että toimivat.
Aktiiviset silmälasien käyttäjät
The Collector (keräilijä)
Tämän tyyppiset käyttäjät kohtelevat silmälaseja arvokkaasti ja esittelevät niitä mielellään. He keräävät innokkaasti erilaisia laseja ja vaihtaisivat mallia joka päivä, jos voisivat. Nämä silmälasien hamstraajat eivät ole niin huolissaan siitä, sopivatko silmälasit visuaalisesti jokaiseen olemukseen ja jokaiseen tilanteeseen.
He keskittyvät enemmän persoonalliseen ulkonäköönsä kuin viimeisimpään muotitrendiin. Tämä käyttäjätyyppi ei heitä silmälasejaan pois yhden kauden jälkeen, he voivat todellakin ihastua laseihinsa. Ja kokoelmassa ovat edustettuina kaikki tyylit, sarvisankaisista metallisiin ja monivärisiin kehyksiin. Koska on hyvin todennäköistä, että heillä on jo "peruskokoelma" klassisia malleja, heidän optikkonsa voivat aina näyttää heille, mitä uutta on mallistossa. Tällainen käyttäjä on kiinnostunut myös silmälasikehyksiin sopivista sävyistä tai jopa kaarevista linsseistä, kuten ZEISS Single Vision Sport.
The All-Round Type (yleiskäyttäjä)
Jotain kaikkeen: Tämä käyttäjätyyppi haluaa aina olla valmis jokaiseen tilanteeseen. Joten he tarvitsevat silmälasit, joihin he voivat aina luottaa. Silmälasikehysten osalta se tarkoittaa tyylikkäitä (joskaan ei prameilevia), kevyitä ja tietenkin täydellisesti istuvia malleja. Muodikkaat turhanpäiväisyydet eivät yleensä ole sitä, mitä halutaan. Silmälasilinssien on oltava ratkaisu kaikkeen. Se tarkoittaa, että nämä käyttäjät ovat kiinnostuneita monen vahvuusasteen silmälaseistaan ja itsesävyttyvistä linsseistään, koska silloin ei tarvitse vaihtaa silmälaseja – katsoipa kauas tai lähelle tai paistaako aurinko tai ei. Urheilulliset käyttäjätyypit haluavat silmälaseihinsa myös vahvat urheilusangat. Johtopäätös? Näkemisen apuväline mukautuu tämän käyttäjätyypin aktiiviseen elämään.
The Everyday Hero (jokapäivän sankari)
Nämä ihmiset säteilevät eloisuutta ja toimintaa. He liikkuvat kaiken aikaa ja käyttävät paljon energiaa myös silmälasiensa etsimiseen. Totta, tarkoitamme sitä monikkomuodossa, koska tämä tyyppi tarvitsee yhden mallin lukemiseen ja toisen kaukokatseluun. Mutta kahdet silmälasit eivät riitä: näille hauskoille tuuliviireille on löydettävä ratkaisu keittiössä ruoanlaittoon, kylpyhuoneessa meikkaamiseen, olohuoneessa television katseluun ja sängyssä lukemiseen. Ihmiset haluavat nähdä terävästi myös toimistossa ja autossa. Heillä on silmälasit kenties jokaiseen pikkuasiaan tai ketjun avulla he roikottavat kaulassaan kahta tarpeellista mallia – jotta eivät voisi hukata niitä. Kiireisille ihmisille silmälasikehysten ja linssien kestävyys on tärkeää, sillä silmälasit voivat helposti joutua kansiopinojen alle, tulla tönäistyksi alas pöydältä tai pudota silloin tällöin auton lattialle.